Irja Alho ja Riitta Korhonen käsittelevät Kielioppia kouluun - Deskriptiivisen ja pedagogisen kieliopin rajoja koettelemassa -artikkelissaan (2007) yliopiston suomen kielen tutkimuksen ja käytännön opettajan työtä tekevien suhdetta.Opettajat eivät koe tieteellisen kieliopin olevan käyttökelpoista käytännön opetustyössä, eivätkä tutkijat ole kovinkaan kiinnostuneet opettajien työstä.
Kielioppiin käytettävä opetuksen määrä on laskenut, koska suomen kielen ja äidinkielen sisältöihin on tullut paljon uutta. Opetettavan kielioppiaineksen määrä on sen sijaan pysynyt samana. Alho ja Korhonen kuvaavat kieliopin opettamisen olleen melko staattisessa tilassa ja moni oppilas ja opiskelija joutuu yhä tankkamaan samoja kieliopillisia käsiteluetteloita, vaikka tällainen opetus- ja opiskelutapa on saanut pitkään huutia. Kieliopin opettamisen uudistukseen he toivoisivat tieteellistä otetta. Kielitieteessä kieliopilla tarkoitetaan kielenpuhujan kielitajua ja sen analyysiä, kun taas arkiajattelussa kielioppi on koulukieliopin sääntöjä.
Artikelissa esitetään, että kieliopin opetuksen tarkoituksena tulisi olla saada oppilas ymmärtämään, ettei kielioppia voi ikinä kuvata tyhjentävästi. Sääntöjä korostavasta kieliopin opetuksesta tulisi siirtyä siihen, että oppilaat havannoisivat omaa kieltään ja sen lainalaisuuksia eli siis deskriptiivisempään suuntaan. Kirjoittajat myös pohtivat, miten Iso suomen kielioppi (2004) voisi tuoda kieliopin opetukseen deskriptiivisempää otetta ja kielen monipuolisuuden hahmottamista. Kuitenkaan kieliopin olennaisten peruskäsitteiden käsittelystä ei ole tarkoituksenmukaista luopua, sillä niitä tarvitaan. Niillä on myös sijansa yliopisto-opiskelussa, sillä ei kielen rakenteen opiskelua on hankala aloittaa tuoreimmista tutkimuksista.
Peruskäsitteiden ei kuitenkaan tulisi olla vain ulkoa opeteltavia listoja, vaan Alho ja Korhosen mukaan toinen ISK:n mahdollisuus on kielen monipuolisuuden hahmottamisen lisäksi kaksisuuntainen ote. Muotoa ja merkitystä ei tulisi liiaksi irroittaa toisistaan, vaan tarkastella niitä yhdessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti